Op de homepage vatte ik al kort samen wat in grote lijnen Storytelling inhoudt. Voor wie wat meer in de materie wil duiken heb ik een aantal blogs geschreven die duidelijk maken waar je op moet letten om volgens dit principe je bedrijfsverhalen te schrijven.
Als je schrijft volgens het principe van Storytelling, dan houd je een aantal belangrijke kenmerken in de gaten. Want daarin draait het om het volgende:
Wat is storytelling?
Op Ensie.nl verwoordt Bart Welzen het zo: “Storytelling is een vorm van content marketing waarbij een persoonlijk verhaal centraal staat. Men probeert met een persoonlijk verhaal informatie te verschaffen over een product of dienst en hiermee consumenten aan zich te binden. Storytelling verhalen zijn altijd authentieke verhalen die een emotionele reactie teweegbrengen bij consumenten.”
Ik zelf zie het vooral als middel om je zakelijke verhaal in een prikkelende en aansprekende vorm te vertellen. En dan wel op een manier die anders is dan anders.
Held
Zo kun je gebruik maken van de held(in) of de antiheld. Als je bedenkt, dat jij zelf, je medewerkers en je klanten die rol kunnen vervullen, ben je al een heel eind. Uiteindelijk draait het in het verhaal om herkenning. Als de lezer zich kan identificeren met jouw “held, heldin of antiheld” ben je al een heel eind.
Uitdaging
De uitdaging, het probleem of een obstakel zorgen ervoor, dat jij als bedrijf kunt laten zien hoe je daarmee omgaat en hoe je oplossingen bedenkt.
Emotie en Empathie
Persoonlijke verhalen raken lezers het meeste. Dus als je hun emoties kunt aanspreken, trek je vaak de aandacht die je nodig hebt om te laten zien wat je te bieden hebt. Zorg er wel voor, dat je dat met mate doet. Want te veel en overtrokken emoties schrikken af.
De Reis
Neem je lezer aan de hand mee. Laat hem of haar beleven, meemaken, begrijpen. Dat wekt vertrouwen. Bovendien spreekt “reizen” veel mensen aan. Je geeft er doelen mee aan, je leert andere culturen, werkwijzen en talen kennen en leert zo nieuwe dingen.
De Ontknoping
De ontknoping is vaak de oplossing van een probleem, het tackelen van een uitdaging of het verbeteren van iets wat oorspronkelijk nog niet soepel verliep. Als je hierbij wat kunt voorstellen, kun je dit vertalen naar jouw bedrijf, jouw klanten, jouw diensten en jouw service.
Tip
Belangrijk is om op elk bovengenoemd punt jezelf te verplaatsen in je opdrachtgevers. Want voordat je het weet, val je in die valkuil waarbij je je blind staart op jezelf, jouw doelen en wensen die niet zonder meer dezelfde hoeven te zijn als die van je doelgroep.
Meer weten?
Als je meer wilt weten over storytelling en het vertellen van bedrijfsverhalen, neem dan contact op met Formule M. Of lees de blogs.
2 reacties op “Wat is storytelling? (Tips)”
[…] Wat is storytelling? (Tips) […]
LikeLike
[…] Meer hierover in de blogreeks Wat is storytelling? (Tips). […]
LikeLike