De Ontknoping in ons bedrijfsverhaal

De Ontknoping de oplossingSoms heb je als ondernemer te maken met ingewikkelde processen die moeilijk uit te leggen zijn. Of is de oplossing van een probleem confronterend. De ontknoping staat dan centraal en zorgt voor begrip, opluchting en soms ook voor frustratie. Dat zijn allemaal weer emoties waar we het eerder over hebben gehad in een vorig blog.

Denk aan een detective die in een complexe moordzaak de verdachten onderzoekt en uiteindelijk de dader vindt. Zo kan het ook werken voor jouw bedrijf. Complexe problemen kun je op die manier aanpakken. Als je je bedrijfsverhaal dus hebt opgesteld als een detectiveverhaal of een intrigerende mysterie, kom je vanzelf uiteindelijk tot de ontknoping. Wat niet wil zeggen, dat dat het einde van je verhaal zal zijn.

De bestelling of de aankoop als ontknoping

In de klantreis komt het tot een ontknoping, zodra een klant of opdrachtgever overgaat tot de bestelling of de aankoop. Na een goede nazorg, waarbij je rekening houdt met alle losse eindjes die nog opgelost moeten worden, heb je de kans, dat je de klant aan je kunt binden. Zodat die opdrachtgever weer terugkomt of zodra hij weer iets nodig heeft.

De ontknoping kan dus leiden tot een ware apotheose of slechts in een slotscène die afloopt met een sisser. In het laatste geval komt de klant waarschijnlijk niet meer terug. Want dan eindigt de klantreis in een drama.

Tragedie

Op tragedies zit niemand te wachten. Dus maken we daar geen reclame mee. Tenzij wij een dergelijk verhaal kunnen omturnen in een succesverhaal of een leermoment. Dan is een mislukking een goed voorbeeld van hoe jij een probleem aanpakt en toch moeite doet om je deal goed af te sluiten.

Sprookjes

Het is grappig, maar de wereld van de sprookjes zit vol met dit soort verhalen. Daarom put ik graag inspiratie uit fantastische vertellingen. Andere keren put ik weer uit mijn eigen ervaringen en belevingswereld.

Storytelling

In storytelling kun je de ontknoping goed gebruiken. Denk aan een detective die in een complexe moordzaak de verdachten onderzoekt en uiteindelijk de dader vindt. Zo kan het ook werken voor jouw bedrijf. Complexe problemen kun je op die manier aanpakken.

Casus

Ik neem als voorbeeld een casus van mijn eigen bedrijf.

App

Een opdrachtgever wilde een app introduceren bij een doelgroep die niet gewend is om technologische snufje te gebruiken. De angst voor schending van hun privacy en de onbekendheid met technologie spelen ze parten. Het ging om familieleden van ouderen die graag op afstand contact wilden houden.

Privacy

Ingewikkeld, dus. Want de klant had te maken met privacy, moest uitleggen hoe zijn app werkt en rekening houden met de gevoelens van de aankoper en de gebruiker. Daar waren nogal wat obstakels die overwonnen moesten worden. Een hele uitdaging, dus.

Samenvatten

Voor mij was het in eerste instantie al een opgave om te begrijpen wat het nu precies was wat mijn opdrachtgever wilde slijten. Dus ik begon met het samenvatten van zijn verhaal in mijn eigen woorden. In dat verhaal kon hij aangeven wat ik wel en wat ik niet goed begrepen had. Even een half uurtje doorspreken en ik kon het aanscherpen en verduidelijken.

Maar toen had ik nog geen spannend bericht die de aandacht kon trekken. Voor mij was dat een soort puzzel die opgelost moest worden. Maar hoe?

Ik ben toen niet als een detective te werk gegaan. Ik wilde namelijk geen moordzaak oplossen. Ook was ik niet van plan een sprookje te vertellen, want de app was serieus bedoeld en lost daadwerkelijk een belangrijk probleem op voor degene die de app wil aanschaffen. Ik had er een heldenverhaal van kunnen maken, maar ook dat komt naar mijn idee niet geloofwaardig over.

Dus, wat heb ik wel gedaan?

slaapIk heb er een paar nachten over geslapen. In het gewenste verhaal wilde de opdrachtgever de emoties van de potentiële klanten aanspreken. Aangezien het om een app ging, een technologie die van de doelgroep behoorlijk ver weg ligt, gingen mijn gedachten uit naar een analogie. Een vergelijking.

Digitale snelweg

En een paar ochtenden later werd ik wakker en wist ik het. Het internet wordt vaak de digitale snelweg genoemd. En als ik aan een snelweg denk, denk ik aan auto’s. Als ik aan auto’s en de snelweg denk, denk ik ook meteen aan snelheid. En wat is sneller dan een raceauto? Dus ik had besloten om te schrijven over de digitale snelweg, het gevaar van het racen met raceauto en over hoe je het beste veilig kunt blijven, dankzij veiligheidsgordels en airbags. Dat laatste klopt natuurlijk niet helemaal voor een raceauto, maar enige dichterlijke vrijheid kon ik mij wel veroorloven, vond ik.

Veilige manier

En zo geschiedde. Dit is het verhaal geworden dat de ontknoping bood. Daarin kon ik op beeldende wijze uitleggen hoe de app werkte en benadrukken, dat je op een veilige manier in contact kunt blijven met elkaar.

Wil jij ook zo’n verhaal? Neem dan contact op

Wil je weten hoe de uiteindelijke tekst is geworden? Lees dan: Storytelling voor mail (een voorbeeld). Meer voorbeelden vind je onder het tabblad Voorbeelden voor Bedrijfsverhalen.

Wil jij ook zo’n verhaal? Neem dan contact met mij op via het contactformulier.

Knop Ik mail je

Wil je zelf een kans wagen? Probeer dan het volgende te doen:

Formuleer jouw eigen bedrijfsverhaal. Dat verhaal mag je naar mij sturen. Ik werp er een kritische blik op en geef je advies over hoe je jouw verhaal nog spannender  en boeiender kunt maken. Publiceer daarna het stuk en kijk hoe erop gereageerd wordt. Vergeet niet een call-to-action toe te voegen aan het einde. Zorg, dat je lezers snappen, dat ze in actie kunnen komen, tot aankoop over kunnen gaan of meer informatie kunnen aanvragen.

Knop Ik mail je

Heb je helemaal geen zin om zelf je verhalen te bedenken? Kijk dan eens naar de aanbieding op deze website. Daar komt het woordje “gratis” in voor. Voor de volledigheid vermeld ik nog, dat daar natuurlijk wel bepaalde voorwaarden aan verbonden zijn.

 

Ik wil meer weten!

Advertenties

Gepubliceerd door formulemtekst

Tekstbureau Formule M vertelt bedrijfsverhalen. Storytelling is dé manier om de aandacht te trekken en ondernemingen hun eigen gezicht te laten zien. Op die manier onderscheiden zij zich van andere, soortgelijke organisaties en kunnen ze de concurrentie aan!

Doe mee met de conversatie

1 reactie

Plaats een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: