Categorieën
Blog

Emotie en Empathie

Twee belangrijke onderdelen van storytelling hebben te maken met het gevoel: emotie en empathie. Gevoelens aanspreken in je verhaal en de kunst om te kunnen meeleven met de ander zorgen voor identificatie met je verhaal en je hoofdpersoon / held.

Een voorbeeld:

lief

De eerste keer dat ik leerde lezen was in de eerste klas van de basisschool. Ik weet nog, dat ik naar het bord keek en de lerares vroeg: “Wie weet wat hier staat?” Voor het eerst wist ik het antwoord op die vaker in de klas gestelde vraag. Ik wist wat daar geschreven stond! Triomfantelijk stak ik mijn hand omhoog en ik hoopte vurig dat de juf mij zou uitkiezen om te zeggen wat dat voor woord was. Helaas koos zij voor een andere leerling. “Lief”, galmde het door de klas. Tenminste, voor mij klonk het alsof het galmde. Teleurgesteld deed ik mijn arm omlaag, maar ik voelde mij toch trots dat ik dat woordje wist. Bovendien zo trots dat ik tot op de dag van vandaag nog teruggrijp naar die herinnering. Nog altijd voel ik wat er toen door mij heen schoot.

Emotie en Empathie

Dit verhaal is echt gebeurd. Zo heb ik mijn eerste schooljaar beleefd. Als een ontdekking van het woord, de grondslag voor mijn verdere toekomst. Want het geschreven woord is “helemaal mijn ding”. Deze authentieke herinnering zou emotie kunnen opwekken bij mijn lezers. En – vooral als zij hetzelfde ooit hebben beleefd – “empathie”.

Anekdote

Ook jij kunt dat bereiken als je een verhaal wilt schrijven over jouw bedrijf, dienst of product. Een anekdote uit de praktijk bijvoorbeeld kan wonderen verrichten en de harten van je potentiële klanten of opdrachtgevers raken. Dat is de essentie van storytelling.

Spiegelen

spiegelbeeld

De ander een spiegel voorhouden is nog zo’n methode om de interesse van een ander te trekken. Want dat is wat je wilt met storytelling: de aandacht trekken. Vooral als iemand zich er nog niet bewust van is dat hij of zij jou, jouw service of je product nodig heeft. Dan kan spiegelen goed werken. Dan beschrijf je bijvoorbeeld een ideale situatie die jij kunt bieden aan een ander. En je laat zien hoe jij in die gunstige positie bent belandt.

Een simpel voorbeeld:

Stel, je hebt een reisbureau. Je laat aan je publiek zien hoe het is om met jouw reisbureau een vakantie te boeken. En om op reis te gaan naar een zonnig vakantieoord.

Klinkt dat te simpel?

Vakantiereis Egypte

Denk dan eens aan de reclamecampagnes van reisorganisaties op televisie. Zij doen allemaal hun best om de aangeboden reizen zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren en eventueel met humor jou en je gezin een spiegel voor te houden.

Dan even een voorbeeld uit de praktijk.

Zo laat een commercial op televisie ook zien hoe een man op zijn laptop op zoek is naar een verzekering. Hij bekijkt verschillende vergelijkingssites en raakt overspoeld door informatie. Zijn vrouw neem hem mee naar een bank die verzekeringen verkoopt. De man protesteert, want die bank verkoopt volgens hem alleen maar eigen verzekeringen. Op kantoor bij de verzekeringsagent blijkt, dat deze bank thuis is in verschillende verzekeringen en goed advies kan geven die past bij deze bewuste klant. Einde commercial. Je kent hem waarschijnlijk wel.

Gele smileys drukken emoties uit

Herkenbaar

In de voorbeelden is de situatie herkenbaar. Vooral in de laatste. Want iedereen zal wel eens geworsteld hebben met bijvoorbeeld het uitzoeken van de juiste verzekeringen, energiemaatschappij of mobiele telefoonprovider. En daar gebruiken we tegenwoordig vergelijkingssites voor die ons zouden moeten helpen. Vaak vergeten we, dat een mens van vlees en bloed eigenlijk nog altijd de beste adviseur voor ons is en ons kan helpen wegwijs te worden in het grote aanbod.

Hoe zou jij jouw aanbod willen brengen?

Humor bij bar. Husband day care, laat hem achter in het cafe.

Ik zou graag willen weten hoe jij dat zou aanpakken voor jouw bedrijf. En of ik daarbij zou kunnen helpen. Verhalen kunnen namelijk net zo’n uitwerking hebben als een commercial. Als je je bedrijfsverhaal met enige creativiteit en humor brengt, kun je al heel veel bereiken. Maar ook simpelweg je verhaal doen en daarin uitleggen, waarom jij of je personeel bepaalde zaken belangrijk vindt.

Laat mij je verhalen eens horen. Ik ben zo benieuwd!

Kom je er niet uit? Neem dan vooral contact met mij op. Wie weet komen we er samen wel uit!

Door formulemtekst

Tekstbureau Formule M vertelt bedrijfsverhalen. Storytelling is dé manier om de aandacht te trekken en ondernemingen hun eigen gezicht te laten zien. Op die manier onderscheiden zij zich van andere, soortgelijke organisaties en kunnen ze de concurrentie aan!

7 reacties op “Emotie en Empathie”

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.