De Uitdaging

wedstrijdbekersIn een spannend verhaal draait het vaak om de uitdaging. Dat kan een wedstrijd zijn. Of de strijd om bijvoorbeeld “de echte liefde”. Het winnen van een oorlog. Maar ook het oplossen van een probleem. Het kraken van een code. En het redden van een mensenleven of – nog een ander voorbeeld – het oerwoud van de palmindustrie.

Je kunt het niet zo gek bedenken of je kunt er een boeiend artikel of blog over schrijven.

Wat is die uitdaging voor jou?

Of liever gezegd: wat is de uitdaging voor jouw opdrachtgevers, afnemers of klanten? Want je kunt wel gaan navelstaren en bedenken wat jij nodig hebt, maar als een bedrijf runt, wil je toch het liefste je klantenkring bereiken. En die zal het worst zijn wat voor jou de uitdagingen zijn.

Dus.

Hoe ziet die uitdaging er voor jouw doelgroep uit?

Oplossingen voor een probleem. Kruiswoordpuzzel.Dat vergt wat inlevingsvermogen. En die kun je het gemakkelijkste vinden als je nadenkt over welke oplossingen jij als ondernemer te bieden hebt.

Oplossingen

En met oplossingen bedoel ik niet meteen de diensten of producten die je aanbiedt. Soms is het zelfs zo, dat je potentiële klantenkring nog niet eens weet dat jij hen iets kunt bieden wat nodig is. Het bewust maken van jouw doelgroep dat er iets mist waar jij  verbetering aan kunt geven of waarvoor jij  een goede aanvulling voor kunt bieden, is dan een eerste stap.

De Uitdaging

Aan de hand van de oplossingen die je aanbiedt, kun je afleiden wat “het probleem” of “de uitdaging” is voor de ander. Want die ligt ten grondslag aan de behoefte.

Diverse oplossingen

slaapZo zou het kunnen zijn, dat iemand slaapproblemen heeft. Dat kan liggen aan het bed dat nog niet goed is ingericht. Als beddenleverancier kun je daarop inspringen en kussens of matrassen aanbieden die het inslapen vergemakkelijken en het lijf uitgerust wakker laten worden. Als psycholoog zou je kunnen kijken waar degene met slaapproblemen last van heeft. Zodra de problemen zijn uitgesproken en aangepakt zou het slapen zomaar beter kunnen gaan. Of een homeopaat of een acupuncturist zou kunnen kijken of er een alternatieve oplossing is. En als de slaapproblemen veroorzaakt worden door het gesnurk van de partner zijn er prima oplossingen te vinden die de apneu van de bedgenoot kunnen verhelpen.

Maak een plan

Voor het moment dat je prospect beseft dat hij jouw product of dienst nodig heeft, maak je een plan. Maar dan kom je al op een volgende blog uit: De Reis. In dat plan vertel je hoe je samen met je opdrachtgever de uitdaging aan kunt gaan. Voordat we dat plan gaan opstellen vertel ik je eerst nog iets over de functie van Emotie en Empathie in het hierop volgende blog.

Is dit duidelijk of wil je meer informatie?

Dit artikel is misschien te vaag voor je of te onduidelijk. Neem dan vooral contact met op via het contactformulier. Wellicht kan ik je helpen met het verduidelijken van dit verhaal. Want voor elk bedrijf werkt het toch een beetje anders en is er maatwerk vereist. Bovendien gaat het hier om een creatief proces waar niet iedereen mee overweg kan.

Advertenties

Gepubliceerd door formulemtekst

Tekstbureau Formule M vertelt bedrijfsverhalen. Storytelling is dé manier om de aandacht te trekken en ondernemingen hun eigen gezicht te laten zien. Op die manier onderscheiden zij zich van andere, soortgelijke organisaties en kunnen ze de concurrentie aan!

Doe mee met de conversatie

1 reactie

Plaats een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: