De held is een belangrijk onderdeel van storytelling.

IDENTIFICATIE met de held is bovendien ook van belang in storytelling. Want je voelt je als lezer verwant met de held, omdat je zo wilt zijn als hij of zij.

Omdat je dezelfde krachten wilt hebben of even slim wilt zijn als die ander. Of je herkent jezelf in het geklungel van je antiheld die ondanks de onhandigheid de meest spectaculaire dingen kan doen.

De Held als voorbeeld voor een ander

Helden zijn moedige figuren die als voorbeeld kunnen dienen voor een ander. Van oorsprong zijn helden veelal te vinden in mythes, sages of legendes. Hun persoonlijkheid staat (bijna) gelijk aan die van een god. Ze hebben speciale krachten en presteren het om de meest onmogelijke dingen voor elkaar te krijgen.

Superhelden

De hedendaagse helden zijn vaak superhelden, zoals ze te vinden zijn in tekenfilms, stripboeken of films van bijvoorbeeld Marvel. Denk aan Superman, Spiderman, Hercules.

superhelden

Historische Voorbeeldfiguren

Maar ook voorbeeldfiguren uit de verre of nabije geschiedenis. Denk daarbij aan keizer Constantijn, Marco Polo uit het verleden. Of aan Obama, Martin Luther King of Hannie Schaft die indruk op ons hebben gemaakt in de laatste honderd jaar.

Barack Obama

De Antiheld

Dan heb je ook nog de antihelden, zoals Clark Kent die eigenlijk Superman is, Shrek, Guust Flater of Charlie Chaplin. Een antiheld beschikt over een mengeling van goede en slechte eigenschappen. Ondanks zijn zwakheden kan de lezer sympathie voor hem voelen en zichzelf in hem herkennen.

Marketing en Reclame

Het principe van “de held” of “antiheld” kun je ook toepassen in de marketing. Dat gebeurt al veelvuldig. Bekijk maar eens een keer een reclameblok, waar de bedrijfsleider van de AH, de hamsters van de AH, de familie van de Jumbo en de mannen van Corendon de rol vervullen van held of antiheld.

Nu ben ik benieuwd wie de held is van jouw bedrijf?

Je kunt kiezen voor een aantal figuren (fictief of een echt persoon):

  1. De directeur
  2. De medewerker
  3. De klant / opdrachtgever
  4. Het product of de dienst

De Oplossing

De laatste optie kan natuurlijk ook altijd. Want je hoeft niet te kiezen voor een personage. Ook je product of dienst kan zo goed zijn, dat die als de “held” van het bedrijf kan dienen. Let er dan wel op dat je – als je daarvoor kiest – ook goed duidelijk maakt hoe je iemand een oplossing kunt aanbieden via je product of dienst. En dan komt vooral de nadruk op die oplossing te liggen, want daar is je opdrachtgever of klant vooral naar op zoek.

Neem contact op voor meer informatie

Kom je er niet uit, heb je advies nodig of gewoon een schrijver die het werk uit handen neemt? Neem dan vooral contact met mij op. Dat kan via het contactformulier.

Advertenties

Gepubliceerd door formulemtekst

Tekstbureau Formule M vertelt bedrijfsverhalen. Storytelling is dé manier om de aandacht te trekken en ondernemingen hun eigen gezicht te laten zien. Op die manier onderscheiden zij zich van andere, soortgelijke organisaties en kunnen ze de concurrentie aan!

Doe mee met de conversatie

5 reacties

Plaats een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: