Storytelling en hoe je het beter niet doet

Voor meer duidelijkheid over storytelling is een voorbeeld hoe je het beter niet doet misschien wel handig. Want in mijn uitleg over storytelling vertel ik altijd, dat je voor deze vorm van schrijven een aantal elementen nodig hebt:

1. De held
2. Een uitdaging/probleem
3. Emotie/empathie
4. Klantreis
5. Ontknoping/oplossing

En ik zeg er ook altijd bij, dat je zo authentiek en persoonlijk mogelijk moet schrijven om de juiste snaar te raken bij je leespubliek.

In marketingtermen vertaalt de held zich dan in “de hoofdpersoon”. Dat kan een man of een vrouw zijn. Maar ook een product of dienst. Of je klant of je leverancier.

Voorbeeld Storytelling?

Dit allemaal gezegd hebbende, wil ik een voorbeeld laten zien van hoe je het beter niet doet. Want bij het kiezen van je held hou je ook rekening met het doel wat je wilt bereiken. En als dat doel is, dat je graag iets wilt verkopen. Dan maak je daar toch positieve reclame over? Je kunt wel een beetje de draak steken met je product. Maar uiteindelijk zorg je ervoor, dat je karikatuur sympathiek gevonden wordt. Of zeg ik nou iets raars?

Hoe je het beter niet doet

In het voorbeeld hieronder past de schrijver bovenstaande rijtje toe:

  1. De held is het matras (doel: hij wil het verkopen)
  2. Als oplossing kiest de schrijver ervoor, dat het nieuwe matras je nieuwe trouwe slaapmaatje wordt.
  3. Inspelend op de emotie verpersoonlijkt de schrijver vervolgens het matras. Hij of zij gaat in op de leeftijd van het matras. Zelfs de vlekken en het bed met lattenbodem komen eraan te pas!
  4. Ergens in de klantreis gaat het dan volgens mij fout. Want zeg nou zelf: gruw jij ook niet bij het idee van een oud matras met vlekken?
  5. De oplossing voor dat afschrikwekkende beeld is dan misschien wel dat je het overtrek open kunt ritsen en wassen, maar toch. Volgens mij slaat de schrijver hier de plank mis. Misschien behoor ik daardoor niet tot de doelgroep. Maar de visioenen die bij mij opdoemen over wat er allemaal gebeurd is op dit matras. Sorry, ik ben erg visueel ingesteld en kan mij dan een hele hoop in het hoofd halen hierover. En dan hoef ik zo’n matras niet meer.

Wat vind jij?

Mee eens? Reacties zijn welkom! Laat je horen wat je hiervan vindt?

 

Storytelling en hoe je het beter niet doet

Advertenties

Gepubliceerd door formulemtekst

Tekstbureau Formule M vertelt bedrijfsverhalen. Storytelling is dé manier om de aandacht te trekken en ondernemingen hun eigen gezicht te laten zien. Op die manier onderscheiden zij zich van andere, soortgelijke organisaties en kunnen ze de concurrentie aan!

Plaats een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: