Categorieën
Blog

Storytelling en hoe je het beter niet doet

Voor meer duidelijkheid over storytelling is een voorbeeld hoe je het beter niet doet misschien wel handig. Want in mijn uitleg over storytelling vertel ik altijd, dat je voor deze vorm van schrijven een aantal elementen nodig hebt:

1. De held
2. Een uitdaging/probleem
3. Emotie/empathie
4. Klantreis
5. Ontknoping/oplossing

En ik zeg er ook altijd bij, dat je zo authentiek en persoonlijk mogelijk moet schrijven om de juiste snaar te raken bij je leespubliek.

In marketingtermen vertaalt de held zich dan in “de hoofdpersoon”. Dat kan een man of een vrouw zijn. Maar ook een product of dienst. Of je klant of je leverancier.

Voorbeeld Storytelling?

Dit allemaal gezegd hebbende, wil ik een voorbeeld laten zien van hoe je het beter niet doet. Want bij het kiezen van je held hou je ook rekening met het doel wat je wilt bereiken. En als dat doel is, dat je graag iets wilt verkopen. Dan maak je daar toch positieve reclame over? Je kunt wel een beetje de draak steken met je product. Maar uiteindelijk zorg je ervoor, dat je karikatuur sympathiek gevonden wordt. Of zeg ik nou iets raars?

Hoe je het beter niet doet

In het voorbeeld hieronder past de schrijver bovenstaande rijtje toe:

  1. De held is het matras (doel: hij wil het verkopen)
  2. Als oplossing kiest de schrijver ervoor, dat het nieuwe matras je nieuwe trouwe slaapmaatje wordt.
  3. Inspelend op de emotie verpersoonlijkt de schrijver vervolgens het matras. Hij of zij gaat in op de leeftijd van het matras. Zelfs de vlekken en het bed met lattenbodem komen eraan te pas!
  4. Ergens in de klantreis gaat het dan volgens mij fout. Want zeg nou zelf: gruw jij ook niet bij het idee van een oud matras met vlekken?
  5. De oplossing voor dat afschrikwekkende beeld is dan misschien wel dat je het overtrek open kunt ritsen en wassen, maar toch. Volgens mij slaat de schrijver hier de plank mis. Misschien behoor ik daardoor niet tot de doelgroep. Maar de visioenen die bij mij opdoemen over wat er allemaal gebeurd is op dit matras. Sorry, ik ben erg visueel ingesteld en kan mij dan een hele hoop in het hoofd halen hierover. En dan hoef ik zo’n matras niet meer.

Wat vind jij?

Mee eens? Reacties zijn welkom! Laat je horen wat je hiervan vindt?

Foto van het aanbod op marktplaats. Oud matras te koop aangeboden met heel eerlijk dat er vlekjes op zitten. Grappig geschreven, maar geen reclame!

Door formulemtekst

Tekstbureau Formule M vertelt bedrijfsverhalen. Storytelling is dé manier om de aandacht te trekken en ondernemingen hun eigen gezicht te laten zien. Op die manier onderscheiden zij zich van andere, soortgelijke organisaties en kunnen ze de concurrentie aan!

4 reacties op “Storytelling en hoe je het beter niet doet”

[…] Humor geeft altijd weer extra “schwung” aan je teksten. Moppen tappen is niet mijn sterkste punt, maar af en toe vind ik bepaalde dingen echt hilarisch. Dat probeer ik dan ook over te brengen op anderen. Zo kwam ik ooit een bericht tegen op Marktplaats. Ik vond het heel grappig geschreven. Het paste in mijn uitleg over “storytelling” en ik gebruik het voorbeeld ook in mijn workshop. Als je wilt weten waar ik het over heb, ga dan naar Voorbeeld hoe je het beter niet doet. […]

Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.