Categorieën
Blog

Formule M kiest familiebedrijven

Familiebedrijf en storytelling

Stel, je hebt een bedrijf opgericht met een familielid. Jaren geleden al. Je herinnert je die begintijd nog goed. En hoe het steeds beter is gegaan met jullie organisatie. Hoe het gegroeid is.

Weet je nog, dat klanten in het begin aarzelend met jullie in zee gingen? Maar na een aantal grote successen kregen jullie vaste voet in de branche. Want al snel spreekt het zich rond wat jullie bedrijf voor opdrachtgevers en klanten betekent.

Werken in familieverband

Dit is in grote lijnen hoe de organisatie vanaf het prille begin tot volle wasdom is gekomen. Je begint klein. Misschien zelfs een beetje stuntelig. Want wie weet nu meteen hoe het allemaal werkt? Je maakt fouten. Je zoon, broer, dochter of vrouw maakt fouten. Het begin verloopt niet altijd vlekkeloos. En in de tussentijd zijn er de economische terugvallen, zoals tijdens een crisis of vanwege zo’n “foutje”. Maar daar kom je als bedrijf wel overheen. Zolang de basis maar goed is. En wat werkt beter dan in familieverband te werken? Je kent elkaar door en door. Jullie werken met elkaar. Leven met elkaar. Het is hard ploeteren, maar ook zo bevredigend.

Van familiebedrijf tot 1 grote familie

De samenhorigheid in het bedrijf is groot. Medewerkers trek je mee in die collectieve beleving van het gezin. Klanten voelen dat. Opdrachtgevers weten wat een familiebedrijf bijzonder maakt. Daar kun je op bouwen. Dat levert altijd en doet steeds zijn uiterste best om kwaliteit te bieden.

Betrouwbaar familiebedrijfSynoniemen

Ja, dat zijn de synoniemen van een familiebedrijf:
• Betrouwbaarheid
• Kwaliteit
• Samenhorigheid

Waarom een familiebedrijf?

Zelf kies ik daarom graag voor een familiebedrijf. Niet alleen om er mijn spullen te kopen, de reparaties te laten doen of andere diensten af te nemen. Maar vooral, omdat het een veilig en betrouwbaar gevoel geeft.

De community voelt als familie

WordCamp 2018Zo kies ik bijvoorbeeld voor WordPress voor het maken van websites. Waarom? Nee, niet omdat het een familiebedrijf is. Want dat is het in dit geval niet. Maar wel omdat de community voelt als familie. Dat merk je tijdens de MeetUps en tijdens WordCamp. Als je een keer toe bent aan meer informatie over dit content managementsysteem, ga daar dan eens een keer naar toe! En ervaar zelf het hartelijke ontvangst dat je krijgt als je zo’n evenement bezoekt.

Familiebedrijf pur sang

Een ander voorbeeld is het bedrijf waar ik mijn auto voor reparatie en de APK breng. Het is een familiebedrijf pur sang. Opgericht door de vader. Vervolgens voortgezet door zijn zoon en schoondochter. Een bedrijf waar oma en schoonvader (beiden op leeftijd) nog actief zijn bij allerlei hand-en-spandiensten binnen de garage.

Warm nest

En als laatste voorbeeld. Ons huishoudelijk apparatuur halen we meestal bij een winkel in de stad waar 2 broers de scepter zwaaien en ook vader af en toe nog in de winkel staat. Er gaat niets boven dat goede gevoel van een warm nest waar je goed zaken kunt doen. Bovendien staat de shop bekend om de goede service en de kwaliteitsgoederen die er verkocht worden. Altijd goed dus.

Op zoek naar bedrijfsverhalen van een familiebedrijf

Noem het traditie, historie of pure gewoonte. Dat is het waar mensen voor gaan. En de verhalen die er verscholen zitten in zo’n bedrijf. Die bedrijfsverhalen. Daar ben ik naar op zoek. Om ze te vertellen. En om te laten voelen hoe het is om vanuit zo’n vertrouwde en hartelijke omgeving dat te halen wat je nodig hebt. Omdat je kunt bouwen op zo’n zaak waarvan niet alleen de medewerkers baat hebben bij het voortbestaan van het bedrijf, maar ook het hele gezin.

Heb je een familiebedrijf? Wil jij je verhalen vertellen aan de buitenwereld? Dat kostbare gevoel delen met anderen? En laten zien wat jullie onderneming zo bijzonder maakt?

Neem contact op met tekstbureau Formule M voor meer informatie, een kennismakingsgesprek bij een kopje koffie of voor een offerte. Laat vooral iets van je horen!

Door formulemtekst

Tekstbureau Formule M vertelt bedrijfsverhalen. Storytelling is dé manier om de aandacht te trekken en ondernemingen hun eigen gezicht te laten zien. Op die manier onderscheiden zij zich van andere, soortgelijke organisaties en kunnen ze de concurrentie aan!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.